söndag 27 december 2009

En helt vanlig decembernatt

Så var julen överstökad.
Färdig helt enkelt. Över. Borta. Finns inte mer.
I alla fall enligt kalendern.
Jag själv är inte redo att gå ifrån den riktigt ännu. Inte förän imorn kväll, efter den årliga julkonserten i kyrkan. Jag måste få sjunga lite om julen med, nu när jag är för gammal för att gå luciatåg. Det händer en gång om året, också en tradition. Måndagen efter jul.
Då får vi gamla ungdomskörare komma tillbaka, och sjunga med den nuvarande kören.
Jag gillar't skarpt!

Dagarna av brist på sömn gör sig påminda. Allt har gått i ett sedan i Onsdags kväll. Jobb, julfirande, sällskapsspel, jobb, firande hos svärfar med familj, juldagsreunion på hyttan, och så lite jobb igen...
Somnade inte förän 3 på Fredagsmorgonen. Var ute och sullade tills juldagen redan gått över till Annandan. Kanske inte bra för en pensionärsfärdig 20-åring med jobb att sköta, men jag ville!
Det är inte ofta det händer så mycket på så kort tid här.

Men hörreni, det där med 75 kilo till nyår är nog bara att glömma, hur mycket jag än kämpar de här dagarna som är kvar. Jag försökte ha karaktär, klara av frestelserna som kom, men det gick inte. Det har varit jul för tusan!
Har haft tre flötdagar på raken. proppat i mig både det ena och det andra. Ibland tillochmed det tredje.
Dessutom chockade jag både mig själv, och alla andra genom att vara onykter på hyttan.
Haha, det är inte ofta blir folk chockade över en onykter 20-åring! Men jag lyckas. jag lyckas alltid!
Då vet ni hur sällan jag egentligen dricker. ^^
75 kilo kommer, 73 också...men troligtvis "absolut" inte till nyår!

Dock ska det inte glömmas att sägas att jag haft förjävla roligt under julen, för det har jag. Sjukt kul!
Jag har träffat gamla klasskamrater, dansat loss med en öl i ena handen och en cider i den andra, mött upp med mina gamla vapendragare från högstadiet, Pratat minnen. Skrattat tills tårarna sprutat. Varit socialare än jag varit på länge. Gladare. Roligare. Onyttigare! ^^

Kunde ha sovit hur länge som helst imorse. Äntligen ledig!
Men det fick jag inte heller, för klockan 11 skulle jag vara i kyrkan och öva inför imorgon.
Jaha ja, Tacka vet jag den ledigheten!
Sovmorgonen försvann i ett nafs.


Sikken jäkla tur att jag är ledig imorn med! ;)
Funderar iofs eventuellt på en mellandagsrea-resa någonstans, men jag vet inte om jag orkar.
Annars blir skidåkningen som skulle ha vart idag, imorn.
Det snöar och är -10, så fryslorten fegade ur idag.
Latade ur kanske man skulle kunna säga?

Det har kommit en jävla massa snö de senaste dagarna, så nu borde de väl kunna köra upp vid elljusspåren? Jag bara väntar. Vill möta 5kilometerns dödarbackar och svettens uppförsbackar.


Så länge får jag nöja mig med att öva på mina solon inför konserten.
Delar halva verserna i "Decembernatt" (Hallelulja) med Carro, och sjunger en vers i en låt som heter "vaggsång".
Det känns så väl att man inte sjunger så ofta längre. Ringrostig utan dess like. De höga tonerna man tog lätt som en plätt förut låser sig nere i halsen, och andningarna kommer på fel ställe.
Kämpar vidare med rösten...

Är ni nyfikna så är det så här jag låter just nu, med en karaokeversion från youtube på i bakgrunden:

Ringrostig var det ja, en gnutta!

Nu, ska jag lägga mig och testa spikmattan och kudden Sambon fick i julklapp.

Söndagsmys! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen!!
Du är jätteduktig att sjunga...även om jag bara hört den lilla snutten som du lagt in. Jag fick ståpäls!!! Önskar att vi hade kunnat åka upp till Frbg och lyssnat live men det blir så sent när man ska upp o jobba.
Kram Stina