söndag 12 oktober 2008

Ändringar för lycka


Det här funkar inte...
Ska jag lyckas gå ned i vikt måste saker och ting förändras, riktiga ändringar!
Och även om jag inte trodde det, så krävs det nog ändå lite regler. I alla fall nu i början. Så jag kommer igång ordentligt.
Dessutom måste alla dessa "intebrysigettdugg"-helger försvinna. Jag kan ha det lite slappare på helgerna, men ABSLOLUT inte så slappt som jag har det nu.

Denna vecka blir det inget godis för min del, inget fika bröd och ingen dricka heller för den delen. Mörk choklad är dock fortfarande lagligt, men enbart i nödfall. Drickan kommer nog inte bli så svårt, även om jag älskar cola, så finns ju ändå Loka citron. Colan har mer blivit som en vana, helt automatiskt tar jag en cola då jag blir törstig. Jag tänker mig inte ens för vad det finns för andra drickor i drickakylen.
Det svåraste blir nog fikabrödet. Munkar, vaniljlängder och allt annat som brukar läggas in i fikarummet på coop, mitt framför näsan på en när man sitter och försöker låta bli sötsaker. Allt känns ofräsht när man sitter där i kassan och ser hur mycket onyttigt alla andra köper, men när man sen kommer in i fikarummet har man glömt hur äckligt allt verkat 5 sekunder tidigare.
Hejdå sötsaker! Hej vatten, loka och frukt!

Det är hemskt hur allt går som på löpande band. Jag kommer säkerligen äta något "förbjudet" under veckan, men inte medvetet. Saker och ting slinker ner utan att jag tänker på det. Det är som det här helt naturligt. I och för sig kan man väl säga att nått är naturligt när man gjort det näst intill sen man föddes. Men tänk bara på hur det var då jag bara fick äta onyttigheter på helgerna. Varför kunde man inte hålla sig till det då man blev nog stor att bestämma själv? Sötsakerna är som en drog, en naturlig drog som egentligen inte alls är naturlig. Bara full med saker som gör en fet...så att jag i nuet måste sitta här och fundera ut ett sätt att gå ned i vikt på.

Denna vecka ska jag även göra ett träningsprogram. Jag måste bara tänka ut hur mycket jag hinner de olika dagarna, med jobb och eventuellt en ullareds-resa till helgen.

Igår var en skit-dag för mitt självförtroende. Inte en enda gång jag såg mig i spegeln hade jag någonting att vara nöjd över. Allt var bara fel. fel fel fel!
Jag vill inte se mig så. jag vill tro på mig själv...

Fasen! Jag SKA klara det här!

3 kommentarer:

Anonym sa...

JA usch för fikarummet på coop, för allas skull skulle allt det där onyttiga aldrig hamna där inne. Kämpa på och satsa på frukt på fikan, efter ett tag går det lättare. Men i början är det fördjävligt. Jag hänger med på ditt godis, läsk och fikabröds förbud. Min godis konsumtion har stigit från 0 till 100 sen jag flyttade till Örebro, men den här veckan inspireras jag av dig och ska inte äta nåt sånt. Lycka till!

Asplövspuls sa...

jag tror att många tror att jag har kört på som jag gör hela tiden. dvs, äta en pizza någon gång, ta en bit tårta eller godis på helgen. men i början var det faktiskt totalt nej till speciellt bullar, kakor och annat. Jag åt onyttigt en gång i veckan och det var på lördagar och det onyttiga var länge mörk choklad och nötter. För jag var tvungen att bryta ordentligt ett tag för att komma igång. Pizza åt jag först ett halvår efter att jag börjat med min viktnedgång. så ja, man måste nog ha ordentliga, tydliga regler i början för att sedan hitta en balans man kan leva med!

Anonym sa...

En liten tanke... hur öppen är du/klarar du av att vara med att du vill gå ner i vikt? En hjälp kan ju faktiskt vara att tala om för jobbarkompisarna att du håller på att gå ner i vikt och be dem om hjälp. Inte så att de inte får fika, utan att de ska stoppa dej om du "faller för frestelsen". Den sociala kontrollen är stark - när man vet att någon stöttar och hjälper, är det lättare att inte falla för frestelsen. Dessutom kan man få en och annan uppmuntrande och stöttande kommentar på köpet. Lycka till!