söndag 30 november 2008

Julskyltning och träningsprogram

Tänk så fort tiden går. Tycker det var nyss jag sprang ut från skolan med en vit mössa på huvet, var orolig för hur det skulle gå med jobb och allt annat i vuxenvärlden. Å nu sitter jag här (räknar)... ett halvår efter (shhhiet va länge!) med jobb upp över öronen, 5 kilo lättare, och med ett liv som funkar mer än bra. Redan har det blivit första advent...ojojoj.

Julstressen, något som jag aldrig känt förut, har redan dykt upp med en "att-göra"-lista i min hjärna. Funderar på hur jag ska hinna allt. Jag har inte köpt en enda julklapp än, men jag är glad att jag klurat lite så att jag vet ungefär vad jag ska köpa till alla. Det är så mycket annat också som jag måste göra innan det blir jul, sådant som inte har med julen att göra. Jag måste ringa och beställa tid hos ungdomsmottagningen för att få nya p-piller tex. Men det är så svårt, eftersom jag då måste åka ända till Ludvika. Med allt jobb jag har är det lite svårt att planera en dag som passar. Dessutom måste jag snart boka tid hos en doktor för att kolla upp min vänstra axel. Jag tror det måste vara mitt nyckelben som spökar, det jag bröt för snart 3 år sedan, som läkaren lät växa ihop fel och sa att det var helt normalt. Nu är det ihopväxt omlott och också därför kortare än det ska vara. Detta medför att allt i ryggen blir för kort, och att jag får ont så fort jag sitter konstigt, eller när jag använder armarna. Bajs. Jag som hade tänkt kunna lyfta armen tills jag blir 70 i alla fall.

Julskyltning och bibblajobb idag. Hade besök av en dam från Herbalife som mätte värdena i kroppen. Efter en timmes uppladdnig och med så lite folk som möjligt runt om vågade jag mig till sist upp på vågen. Och den visade intressanta saker (om det nu stämmer).
Fick reda på att min kropp består av 39.6 % fett, 43% vatten, 50.6 kilo muskler och 2,7 kilo benmineral. Dessutom att min viloförbränning under ett dygn är 1701 och att jag har 5% bukfett.
Resultatet blev att jag har en fysisk gradering på 2 (Övervikt= har hög fettprocent och normal muskelmassa) och att min metaboliska ålder, dvs. den ungefärliga åldern som hänger ihop med min ämnesomsättning, är...håll i er nu... 50!!!!(?)
Skönt, då har jag inte så många år kvar till pension. :P
Fick höra att jag skulle promenera för att få ner åldern, som om jag inte redan gör det?...men det sa jag inget om. Sen vet jag ju inte riktigt hur fort det där ändras. Jag har ju faktiskt inte gått så mycket sen i Fredags.
Intressant att få reda på allt det här, men jag måste erkänna att jag tar det hela med en nypa salt. Kan man verkligen få reda på allt det här genom ålder, längd och en barfota-sväng upp på en våg?

Som jag redan sagt kommer denna vecka bli riktigt (för att vara helt exakt) jobb- ig.
Så därför bestämde jag mig idag för att skriva ned ett träningsprogram för veckan, så att det blir svårare för mig att fuska.

-Måndag:
Morgon: 20 min jogging, eller 50-60 min promenad
Kväll: 60 min promenad och 30 min i källarn (varav 100 situps)
-Tisdag:
M: 40-60 min promenad el. 20 min jogging, 30 min i källarn
K: 60 min promenad
-Onsdag:
M: 60 min promenad
K: 40 min promenad och 20 min i källarn
-Torsdag:
M: 45 min promenad
K: 45 min promenad och 100 situps/25 minuter träningsvideo
-Fredag:
M: 45 min promenad

Dagens Mat:
Dåååligt av mig!
Frukost: 2 smöggåsar med salami och ost
Lunch: 1 korv med bröd
kvällsmat: 1 smörgås med ost, en kopp te, lättfil och musli

Dagens träning:
1,5 timmes promenad, 25 minuters träning med nya tränings dvd:n

Denna vecka ska jag svettas!

2 kommentarer:

Anonym sa...

du har fått en utmärkelse i min blogg!!

Asplövspuls sa...

fast du vet väl att det är jääättteeeviktigt att låta kroppen vila också? du ska nog inte träna så hårt varje dag. Det är när kroppen vilar som den bränner fett och bygger upp musklera=man går ner i vikt! tränar man för mycket sliter man ut kroppen och den hinner aldrig återhämta sig. kanske en vilodag kan klämmas in? eller ja, du känner ju själv vad som är bäst för dig men träning och vila bör gå hand i hand :D