lördag 3 oktober 2009

Lingonlurfen och hemliga rum

Nej, det har inte kommit snö idag. Tack och lov! :)
Men jag fick se en sak som tog mig tillbaka till några bilder jag tog i vintras, på en av alla de där skoterturerna som gjordes. Den gången vi var till Tyfors och upp till "gruvan" som jag kallar den. Gamla krutfabriken stämmer väl egentligen bättre, eller en del av den åtmistone, men det ser ut som en gruva , så jaaa...

På Måndag sänds det första av tolv avsnitt av programmet "Hemliga svenska rum" på ettan. Och vad handlar det inte om, om inte just Tyfors gamla krutfabrik!?? :O
Tittade på avsnittet på datan nu, och vem är tv-stjärna för en dag, om inte lilla mormor? :D Söta söta mormor, som kommer ihåg allt som hände för länge sedan i minsta detalj.
" Den 6 November 1632 låg dimman tät över lützen...." te.x.
Den har man hört ett X antal gånger. ^^
Historia som lästes i skolan sitter som berget. Dessvärre är saker som hände igår, vart man jobbar, bor eller vem man är tillsammans med svårare att komma ihåg nu för tiden. "/
Hon är bra på att berätta gamla händelser och grejer. Man borde ta sig tiden att lyssna. Dumt att det inte görs bara...*skäms en hel gnutta*

(http://svtplay.se/v/1707321/hemliga_svenska_rum/del_1_av_12)

Jag blir rörd när jag ser det. Saker jag i alla tider undrat hur det ser ut inuti. Gamalt som detta kan verkligen göra en fascinerad. Men samtidigt lite lissen... Tänk att en gång i tiden, så blomstrade verkligen bygden jag bor i. Det fanns en framtid, jobb!

Allt som finns här nu, är gamla ruckel som ingen säger sig äga, rostiga staket och en historia som en gång i tiden blomstrade.

Suck...
-------------------------------------------------
Tillbaka till idag, nu'et!
Jobbelijobb. Segdag. Verkligen! Trodde aldrig klockan skulle bli fyra, så vi fick stänga igen och gå hem. Men jooo, som alla andra dagar kom klockan 16 kom till slut. Och det blev slappning, matlagning och gluffsning i några timmar innan jag tog mig ut i regnet på en promenad med Djin.
Syster (den mellersta) kom farande från Örebro för att gå på partaj hos en av hennes gamla klasskompisar, så jag var med henne dit en stund.
Hälsade på hemma hos mamma som höll fest på partygatan i några timmar. Erbjöds alkoholhaltiga drycker i mängder, men nej...inte idag. Ingen ork.
Ett glas av något festligt och jag skulle sega ner ännu mer och sömna på störrt! Skönt när man kan sig själv så bra ändå. :)
Var med och diskuterade allt mellan himmel och jord, slötittade på Körslaget utan att höra ett dyft av vad som sjöngs eller sades i vimlet, och lyssnade på en viss karl's älskade lingonlurf-historier! :)
För er som inte vet vad en "Lingonlurf" är, så.....vet inte jag heller egentligen det! ^^
Men det klarnar mer och mer för varje gång nu. Lingonlurfen är en liten figur som..öhhh, vi kallar honom "J" (för en gångs skull inte sambon min).... själv hittat på, som en seriefigur typ. Lingonlurfen har en hög grå mössa, en rund kropp och små fötter. Han har ingen stor näsa eller öron (mer än så tror jag inte J har kommit på om utseéndet än, men han verkar ha en klar bild framför sig när han pratar om honom)...han är bara en Lingonlurf. En Lingonlurf som, som vilken annan figur som helst, råkar ut för en massa roligheter. Typ som "Plupp" ni vet, han med det blåa håret och den oranga halsduken?
Tror det är "meningen" att Lingonlurfen ska bli till bok nångång i framtiden. ^^
Hoppas innerligt det. Jag skulle absolut köpa alla böcker och läsa för mina framtida barn om kvällarna! :)
Mer Lingonlurf åt folket! ^^

Nu sitter jag här. Fast vid datan, ännu en gång. Ensam ännu en kväll, då dassbygget och helgfirandet fortsätter för sambon i Tybyn.
Börjar inte förän kvart i 12 imorn, så det är inte riktigt nån panik med sussning ikväll, men det blir nog så ändå...Zzzzzzzzzzzzz!
Sov gott!
-----
Veckans vikt och mått:
Vikt: 81,4 kg (-0.2)
Midja: 88 cm (+0.5)
Byst: 105 cm (+-0)
Stjärt: 104 cm (+-0)
Mage: 96 cm (+1)
Höft: 98 cm (+-0)

1 kommentar:

Anonym sa...

lart mycket