tisdag 2 december 2008

Kissproblem och snöskottning



Först och viktigast idag... DJIN!
Någonting har varit fel med honom sen igår kväll. Han har flåsat oavbrutet och velat gå ut mer än han brukar.

Imorse försökte jag lista ut vad det kunde vara för fel på honom, och under morgonpromenaden la jag märke till att han kissade väldigt väldigt ofta. Trodde jag ja. Efter en liten bit på promenaden märkte jag vad som inte stod rätt till. Han kunde inte kissa alls! Någon gång lyckades han klämma fram en enda liten droppe...blod! :O
Skyndade hem för att väcka älsk, Följande timmar bestod sedan av desperata försök att få honom att kissa och letande och runt-ringande till veterinärer innan vi till slut fick tag på en i Ludvika. Hon sa, efter att hon fått höra symptomen, att det troligtvis rörde sig om Njursten. Enligt henne brukar det komma ut av sig själv efter ett tag, och att det inte är farligt så länge han kan kissa lite grand och inte visar att han har ont av det.

Som tur är gör han inte det. Han är precis som den vanliga Lillisen, glad och busig. Nu har han lyckats kissa några gånger. Vad som helst är bättre än ingenting i nu-läget känns det som. Jag har aldrig varit på min vakt som nu när det gäller vovvisen, Blir det bara en liten gnutta värre måste vi åka till djursjukhuset i Falun. Jag vill inte ens tänka på vad som skulle hända om det blev värre. Min älskade Djin. "/
Får hoppas att veterinären vi pratade med har rätt i att det kommer ut av sig själv. Annars vet jag inte vad jag gör.


Nog om elände och tillbaka till lite roliga saker.


Jag har blivit bröd- och godisansvarig på Coop! :O
Haha, riktigt bra då jag näst intill har slutat att äta godis, och försöker dra ner på bröd-ätandet så mycket det går. Nu ska jag behöva stå och beställa godis och bröd minst 2 gånger i veckan. Yeeeey. Nu utmanar vi ödet! Testar gränserna.

Dessutom är jag tvungen att prata i telefon med alla brödleverantörer, och jag som hatar att prata i telefon med folk jag inte känner!
Jag gör verkligen alltid bort mig i luren. I Torsdags svarade jag t.ex. "Biblioteket, det är Åsa..." på bibblan... (Åsa är namnet på min mamma...)
Lyckat!
Som tur var det "bara" svärmor som ringde och ville göra lite omlån. Tur det! :)
Nåväl, nångång måste man väl lära sig att prata i telefon. Jag är ju ändå 19 år. Kanske kan vara bra för mig att vara tvungen att prata med de där trista leverantörerna, så jag kommer över min telefonskräck.


Kvällen blev dagens träningspass. Eftersom morgonpromenaden blev förkortad och de 30 minutrarna i källarn inte blev av pga. Djins kissproblem kände jag mig tvungen att ändå gå minst en timme nu ikväll, trots 1 dm snö på vägen! (plogarna är såååå sega här!) Sprang ner i källarn och letade fram mina ooooootoligt vackra, lätta och smidiga snowboots för att slippa att bli dyngsur och kall om fötterna. De funkade riktigt bra mot snö och kyla, men jag måste säga att de inte alls var bra promenadskor...Eller så var det just det de var, för det tog 1 timme och 10 minuter att gå den gamla 45-50 minuters svängen. Varje steg jag tog kändes som två då jag var tvungen att kämpa med mig hela den stora skon.
När vi kom hem såg både jag och Djin ut som två stora snögubbar. (bilden, nedan)

För att slippa att komma in blöt och slut i benen, för att sedan känna att jag borde gå ner i källarn och köra ett pass, tog mig an snöskottningen här på gården också. Tänkte vara så snäll och skotta åt grannarna när jag ändå höll på (vi bor längst ut mot vägen i ett hus med 3 lägenheter bredvid varandra). Men efter en timme gav jag upp. Svettig som en gris och med bara halva jobbet klart.

Självklart började jag skotta ute vid vägen också, så vi har det riktigt skottat ända fram till vår dörr, sen gjorde jag bara gångar till de andra två lägenheterna. Så går det om man ska va duktig. Tur att det är tanken som räknas....(Tsssss...) Hoppas bara att grannarna tänker så också. ;)



Dagens mat:
Frukost: 2 mackor med skinkost
Lunch: fisk, mos och dill/citron sås
Mellanmål: 2 mandariner
Fika: 1 glas vatten och en liten bit kladdkaka (illa:P)
Kvällsmat: lättfil + musli, en smörgås med skinka

Dagens träning:
Följde inte alls träningsprogrammet för Tisdagen. Morgonpromenaden blev 25 minuter istället för 60 eftersom jag kom på felet med Djin och ville hem och ringa så fort som möjligt. De 30 minutrarna i källarn försvann också. Men, det blev ändå:
- 90 minuter promenad
- 1 timmes snöskottande (Det har minst sagt ÖST ner snö idag)

Tråkigt inlägg idag...
Förstår om ni inte läser hela.
Är så trött att jag själv inte ens vet vad jag skrivit.

Hoppas på mer ork att skriva imorn.

// Naannii

3 kommentarer:

Sockiss sa...

jag läser... =) hoppas allt går bra me vovven! håll super-koll på kissandet. Min lilla Jack Russel Torsten fick urinvägskatarr och fick ligga på sjukhus med dropp i en vecka och medicin i en månad. Och veterinären trodde också det var njursten först. Det är när de slutar att kissa, eller gnäller när de kissar och inte riktigt vill dricka något som det är att ila till sjukhuset... annars kan du nog vara lugn tror jag... kram kram!

Anonym sa...

Inte tråkigt alls! Hoppas också att det går bra med din hund! Härligt att du ändå kan se saker positivt och hitta utmaningar i allt (som godis- och brödansvaret t ex ;)). Tycker att du kämpar på grymt bra och har en riktigt bra inställning till saker!

Anonym sa...

Kul att du går i mina fotspår, med brödavdelningen haha. Micke på Pågen är bra, men akta dig för polfärsk, de betyder problem! Själv brukade jag ju svara "mamma" i telefonen, det var också pinsamt så jag förstår precis. Hoppas allt löser sig med Djin, tråkigt att han är sjuk! Du är duktig som tar dig tid till all träning. Puss