tisdag 8 januari 2013

Redovisarn

Det blev visst en oplanerad bloggpaus här under jul och nyår...
 
Inte alls vad jag hade tänkt,
men ja nu blidde det så, helt enkelt!
 
Dagarna före jul var det jobbelijobb som gällde,
slutspurten inför den fyra dagars långa ledigheten!
 
Och när den väl inföll vid lunchtid på
 
Lördagen...
Ja då var det den här damen som gav sig ut i skogen för att prompt hitta en julgran att ta med sig hem!
Det gjorde hon också...
Till slut!
...Efter två och en halv timmes pulsande i meterdjup snö och tittande på ett par hundra olika granar som inte dög! ^^ 
 
Väl vid bilen dyngsur och med svetten rinnande längst ryggen,
då hade den där rackarns bagagedörren frusit fast likt snabbtorkande superlim!
 
Tjohooo!
Där stod jag,
mitt i skogen,
blöt som en dränkt katt av både svett och en kubikmeter smält snö,
med min älskade lilla blivande julgran som jag efter timmar av sökande äntligen hade hittat,
...och så kunde jag inte få in den jäkeln i bilfan!
 
Nu löste jag ju det också,
såklart!
...men lite spänning i inläggen lär det ju vara!?
 
Väl hemma, och när granexpressen varit och dumpat av min fina gran innanför dörren,
blev det jul på riktigt här i lägenheten!
 
Nystädad lägenhet, julpynt så långt ögat kunde nå,
färdig inslagna julklappar på golvet,
Graaaanen, färdigklädd och alldeles, alldeles underbar!
 
Den kvällen kunde jag njuta hörreni!
...Och det gjorde jag...
genom att umgås med goda vänner,
och åka en sväng till Värmland och Elenor på lite festligheter!
 
Söndagen
 kom och mormor hälsades på!
Första Julen utan att ha mormor med oss på själva julaftonen...
Hade så gärna velat haft hem henne,
men eftersom ingen av oss har något hem som är direkt rullstolsanpassat,
så fick vi fira hennes 91 jul i ordningen dan före dan på ålderdomshemmet istället.
Inte fy skam det heller!
 
Direkt efter mormors-påhälsningen styrde jag kosan mot Hedemora för att hinna fira lite jul med Robert och hans pappa också.
Bingolottos uppesittarkväll stod på planeringen.
Å hej å hå,
där blev det dubbelinköp av lotter,
och Rob's pappa sprang runt och fixade det sista inför julen medan jag och Rob satt mestadels ensamma och spelade på sammanlagt sex lotter.
Ynka 100 kronor i vinst blev det, attans!
Kvällen avslutades med glöggmys och umgänge.
 
Julafton
Kom och gav mig en urhärlig mysmorgon med Rob!
Lyxfrulle och tv-mys,
innan vi gav oss ut på vinterns första skotertur.
Äntligen!
Sen var det tid för mig att sätta mig i bilen och åka hem igen.
 Dusch, iordninggörande och julklappspackande här hemma,
sen upp till mamma för det årliga julfirandet!
Kalle Anka, underbart god julmat, julklappsutdelning och umgänge med nära och kära.
 
Folk blev glada över julklapparna jag gav dem,
och jag minst lika glad för de jag fick!
 
Efter att ha haft en helhärlig Julafton,
blivit sist kvar av alla hos mamma och Stickan,
och ätit en nattmacka när klockan slagit över från julafton till Juldag...
Knallade jag hem, proppmätt i magen och med ett leénde på läpparna,
och nockade kudden på tre röda.
 
Juldagen
Var vi bjudna till Pappa och Stina på mat och julfirande.
Rob kom hem från Hedemora och blev med.
 Här tjockades det ännu mera god julmat,
umgicks och delades ut julklappar.
Mätta i magen åkte vi sen hemåt igen...
 
för att landa på Juldagens andra julfirande hos Rob's släkt!
Där tackade vi faktiskt nej till mat (haha, ja herreguud, va mat de ska vara hela tiden!),
och gick direkt in på umgänges och julklappsutdelningsbiten.
 
Där var också Pisa...
Min älskade Pisos som jag inte träffat på alldeles för länge!
Aaaalldeles allldeles för jätte länge om man jämför med hur intensivt vi umgicks i gymnasiet.
Ibland önskar jag att Halmstad bara låg ett stenkast härifrån,
eller att de skulle få nån fixidé hon och Marcus och flytta hem igen. ;)
(Hoppas kan man ju alltid göra^^)
 
Kvällen kom,
och jag, Pisa, Rob och Marcus åkte upp till Linnea och Lovisa där kvällens trevligaste förfest hölls.
Juldagen avslutades som alla andra år,
på Hyttan.
 
Mellandagarna
Flög förbi med fullt upp på schemat!
 
Annan dag jul var det övning i kyrkan.
Uppsjungning och träning inför den årliga "hemvändarkonserten" med oss "gamla" ungdomskörstjejer.
Alltid lika kul när så många av oss samlas för att göra det vi gjorde när vi var yngre!
 
Sen var den långa fyra dagars ledigheten till ända,
och det var bara att bege sig till jobbet i ännu några dagar.
 
När jag slutade på Fredagen var det bara hem och fräscha upp sig och sen upp till kyrkan igen...
Hemvändarkonserten drogs av och det var nästan fullsatt i kyrkan!
Riktigt kul!
 
Jag och Anna sjöng "Decembernatt" tillsammans,
och jag drog även av ett solo på en vers i "Julen är här".
 
För att bara ha tränat några timmar innan tycker jag att hela konserten gick riktigt bra rakt igenom...
men det sitter väl i benmärgen det där med stämmor och grejsigrejs,
så mycket som vi gnatat de där sångerna förr om åren! :)
 
Eftersom det inte var vilken hemvändarkonsert som helst, som alla andra år,
utan i år också 25 års jubileum för ungdomskören här i Säfsen,
så slog kyrkan till på stort efter att sjungandet var färdigt...
och bjöd oss sångfåglar på grillbuffé nere på Hyttan kök och bar.
 
Än en gång...RIKTIGT GOD MAT!
(Phjuu för att det inte var julmat denna gång!)
Och minst lika trevligt som maten var god!
 
Dock fick det bli en rätt tidig hemgång då jag skulle upp och jobba på Lördagen igen...
Innan läggdags var jag bara tvungen att kika in nere hos mamma på vägen hem,
...äntligen var de här!
 
Syster, Olof och mosters lilla gofis-Kerstin!
 
Och som hon växt den lilla knodden!
Älskade älskade!
 
De följande dagarna tillbringades den lediga tiden nästan non-stop tillsammans med familjen.
Ännu en julklappsutdelning blev det....
Och mys, mycket mys!
Och skratt förstås!
 
Sen var mellandagarna också förbi,
och tjoffitjoff så var det...
 
Nyår!
...Och Caroline bjöd mig, Maria och Mange på en oslagbar middag!
 
Räktoast till förrätt, oxfilé med sallad, sparris och underbar sås till varmrätt,
och hemgjord pannacotta med apelsinglaserade jordgubbar och riven mörk choklad till efterrätt.
 
YUMMIE!!!
 
Hon kan verkligen laga mat den där kvinnan!
 
Efter en urtrevlig förfest,
kom chauffören för kvällen och körde upp oss till hyttan där vi firade tolvslaget tillsammans med en hel massa människor tittandes på fyrverkerierna!
Ett par svängar av mina lurviga hanns såklart med också!
 
Väl hemma hos Caroline igen blev det skratt,
skratt till förbannelse!
Ända tills Maria och Mange sov på soffan,
och jag och Carro däckade i sängen vid fem tiden på morgonen!
 
Summasummarium
Helhärligt slut på året!
Både Jul och Nyår, och dagarna där emellan...
 
Och fullt upp!
Så in i bomben fullt upp!
Nu kanske ni märker varför jag inte haft tid att kluddra något här,
(om det nu ens finns någon som orkat läsa hela inlägget ;) ).

Det skulle ju förstås ha vart en massa bilder från alla dessa händelser också i detta inlägg,
men icke sa nicke, det ville tydligen inte min dator som vägrar ladda upp någon bild just idag. ^^
Hoppas ni förstår hur trevligt jag haft det ändå. :)
 
Lite för sent...
Men jag hoppas att ni haft en bra jul,
och fick ett gott nytt år!
 


1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken superhärlig jul o nyår du verkar haft! God fortsättning på det nya året;)