tisdag 15 mars 2011

Förlåt tant

"Det finns i broschyreeen,
i foldeeern,
i mappeeen,
Den ni har framför eeer,
på bordeeet.
I den mappeeen,
Där finns foldeeern,
med broschyreeen...
Och där i står det! "

Ett tag flundrade jag på om kvinnan som talade så där fint, med finlandssvensk dialekt, trodde att hon stod och höll föredrag inför ett gäng dagisungar och samtidigt försökte lära dem lite fina svenska "skrivbords-ord",
eller om hon helt enkelt slagit vad med någon av kollegorna om hur många ord hon skulle hinna upprepa under sina fem minuter i rampljuset?
men nej,
jag tror bara att hon var lite nervös, stackarn!

Ändå kunde jag inte låta bli att tycka det var lite roligt.
Förlåt sötaste tant.
Vädigt väldigt mycket förlåt!
Man ska inte egentligen.
Det vet jag.

Och när övertröttheten tog över på vägen hem, skrattade både jag och min kära vän oss till rinnande tårar genom att överdrivet (läs mycket överdrivet) prata på samma sätt.
Tänk om man skulle förklara allt man sa lika utförligt som tanten förklarade om var broschyren fanns?

"Vi sitter i biiiilen,
i Corooollan,
på väääägen,
efter 245:aaan,
mot Fredriksbeeeerg,
i Säfsnäs sockeeen,
i Ludvika kommuuun,
i Daaalarna,
nära Värmlaaand,
i Sverigää"

Tänk om ni fick detta svar bara ni ringde och frågade vad jag hade för mig?
"Nä men Hej!
Nej jag gör inte så mycket...
Jag bara sitter på rumpan,
i trosor,
i soffan,
på det bruna tyget,
över fjädringen,
och tittar på tv:n,
på tvbänken,
som står på golvet,
i vardagsrummet,
i lägenheten,
i huset,
på vägen,
på övre egna hem,
i Fredriksberg,
i säfsnäs socken,
i Ludvika Kommun,
i Dalarna,
Nära Värmland,
i Sverige,
i Norden,
i världen,
i universum..."

Jävlar va fort det skulle gå att skriva en historia på ett A4 utan att behöva att egentligen ha någon fantasi!
Kom bara på en beskrivande början och tänk utifrån den ^^

Lite roligt tyckte jag,
men så kanske jag har riktigt dålig humor också?
Tanten kan ju liksom inte rå för att hon blev nervös.

Förlåt igen tant!?, ber en Naannii

Inga kommentarer: