torsdag 16 juli 2009

Syster förstör för syster på bolag

Jag joggade en tur igår.
Det börjar släppa efter nu. Går lättare och lättare efter uppehållet. Skööönt!

Hade tänkt ta en tur imorse också, men nej...Jag hade ingen lust. Så det blev en shape-up promenad med Djinnisen istället.
Längre än på länge. Ca 40 minuter i rask takt.
Har inte tagit med Djin på sådana turer på ett tag nu. Han börjar bli för gammal för att ränna runt på långturer med en tjockis-naannii i andra änden på kopplet. 10 år fyller han den 4:e September. Gammal gubbe.
Idag var han pigg, hängde med riktigt bra. Men trötta var vi båda två när vi kom hem igen...En klart godkänd träningsvända. :)

Och Vet ni vad jag haft för kläder idag???
Min för lilla klänning, som inte alls är för liten! ^^
Nästan hela dagen!
Chansade mer eller mindre på att ta den när jag, syster, mamma och Moster skulle åka till Örebro.
Resultatet: Tre döda av misstänkt för-liten-klänning-tjockis-knappskjutare! :S
Höhö...tro ni ja, knapparna har inte dödat en enda person, inte gått upp en enda gång!
JAG ÄR ÖVERLYCKLIG!
JAG KAN HA DEN!!! :D

Jag är på G, med stort g.
Fast med en liten släng av ångest efter dagens restaurangbesök i Örebro city.
Buffé fylld av friterat, efterrätt på glass och godis, och ett stort glas Cola till det!
Mumsigt var det...men känslan efteråt. Att sitta där stinn som en gris, och känna vad onyttig jag varit..och samtidigt komma på att det är vägnings- och mätningsdag imorgon...Det gav mig panik för ett ögonblick! :S
Men som det sägs: Gjort är gjort, och kommer aldrig mer tillbaka.
Bara börja blicka framåt! :)

Ca. 20 dagar kvar till 20-årsdagen. Och jag och systembolaget har redan kommit på kant med varandra. Osams blev vi idag. ^^
Konstiga lagar det finns i det här landet. Luddiga också för den delen!
Det hela började med att jag var sällskap med syster in på bolaget när hon skulle handla partydricka, precis som jag annars brukar vara när vi är ute på trippar tillsammans. Hon tog vad hon skulle, ställde sig i kön, lade upp det hon skulle ha på bandet.
"Har ni legitimation?"
Moa visar sitt, jag bryr mig inte vidare...Varför skulle jag? Bara sällskap.
Kassörskan ger mig onda ögat och frågar igen, direkt till mig. Jag säger som det är, att jag bara är sällskap. Men nej, det dugde inte till svar...För systers mängd av partydricka gav misstankar om att det inte BARA var till henne, enligt henne. Åtta öl, och 6 cidrar var tydligen för mycket för att EN ENDA person skulle ha dem.
OMG! Har man minst 6 mil till närmaste system (idag åkte vi 13, enkel väg!) så kanske man inte bara handlar dricka till en fest åt gången.
Jag skämdes som ett får när jag stod där, och såg på min minst lika besvikna 21-åriga syster som snällt fick plocka i alla flaskor i korgen igen, och sen ställa den på golvet och gå där i från. :(
Sorry syster, hade det varit om 20 dagar hade du fått köpa! ^^
Får personalen neka henne att köpa om hon går in ensam efter 10 minuter igen?
Vi var helt säkra på det, och ändå frågade mamma (som blev lite upprörd hon också) om hon skulle bli med syster in ifall det skulle bli några problem. Nej, sa syster.
Men mamms blev med ändå...
OCH VILKEN TUR SEN!
För så fort Moa tog ett steg innanför systemets dörrar höll personalen koll på henne, och personalstyrkan började tissla och tassla.
Följde henne med blicken när hon snällt gick och plockade i de där 8 ölen och 6 cidrarna igen, i en ny korg, med mamma i följe. Väntade medan hon stod i kö, och slog till när hon äntligen kom fram till kassan:
"Du var inne med din KOMPIS alldeles nyss...."
Syster påpekar att det nu är hennes MAMMA som är med, och frågar om hon kan få handla nu?
Och ändå får mamma rycka in och förklara att det var jag, hennes lillasyster, och inte en kompis som var med in förra gången. Och att jag var med in endast som sällskap eftersom hela familjen är där.
Predikan predikan...Bla bla bla.
Sen skäller de näst intill ut mamma, och säger att det är På hennes ansvar som MOA dricker. Öhhhh??? Vad har en mamma för rätt att förbjuda sin 21-åriga dotter att dricka?
Så ja, Moa fick till slut handla, just pågrund av att mamma tog upp kampen, och slipper nu sätta sig i bilen för att åka 12 mil tur och retur imorgon, pga. en kletig äcklig liten lillasyrra förstörde för henne idag.
Men ja, ska man behöva mamma med sig för att få handla ända till man är 21...då lär jag då inte komma in på systemet på ännu ETT år och 20 dagar!
Eller?

Knasiga regler. Luddiga bestämmelser.
Hade de kollat leg på mig om jag varit med mamma, eller moster, in som sällskap också tror ni?
Det tror inte jag. ^^

sussa...

2 kommentarer:

Sockiss sa...

verkar som era system-tanter är superpetiga! hos oss kollar de iochförsig leg på folk i 70års åldern, men aldrig på sällskapet som följer med. det har dom två permantent utställda väktare i butiken som gör... men ändå. de har fan inte rätt att börja hacka på folk om deras alkoholvanor, eller om man är inne med sin dotter och handlar. maila till systemet som klagomål, så får de nog jävligt hett om öronen! hade jag gjort iaf.

Asplövspuls sa...

Fast alltså systembolagets personal _måste_ fråga om leg på de som ska handla och även de som följer med om de misstänker langning. Vid minsta misstanke om langning ska åtgärder vidtas. Det är ju likadant för oss som jobbar på coop- om vi misstänker att en personer tänker langa eller att personen är underårig så kan vi neka personen att köpa- och vi har lagen på vår sida!
Om vi däremot säljer något till en underårig och blir påkomna kan VI bli straffade för det- för vi har gjort fel. Så enligt lagen SKA man fråga om leg och de på systembolaget gjorde helt rätt. Konstigt att ni inte kände till det, speciellt inte du som ändå jobbar på coop!