onsdag 26 augusti 2009

Kreativitet med ledighet

Jag önskar jag hade en hobby!
Någonting att hålla på med när de rastlösa dagarna sätter in.
Jag vill vara kreativ, skapa något! Få tiden att gå, samtidigt som jag gör något jag brinner för.
Hur jag än vrider och vänder på det hela kan jag inte komma på nånting...inte ett skit!
I högstadiet tyckte jag om att sy, allt mellan himmel och jord sydde jag på syslöjdslektionerna, fick ett överraskande MVG i syslöjd tillochmed. Men nu har jag varken nån symaskin eller råd att lägga pengar på tyger och tråd. "/
Under andra och tredje året på gymnasiet var fotograferingen ett av mina största intressen. De två kurserna jag gick i fotografisk bild var veckans absoluta höjdpunkter!
Att få stå där i mörkrummet, i det svagt röda ljuset, och framkalla bilder från en filmrulle, som jag själv tagit och framkallat... Att kunna göra allt själv. Att ensam få bestämma precis hur man ville att bilderna skulle se ut. Fixa och trixa, vrida och vända (som på bilden ovan)!

Jag önskar jag höll på än! Men jaaaa, att fixa ett eget mörkrum, med alla tillbehör och allt, det går ju knappast. Och photoshop är bara att glömma, jag har försökt lära mig själv några gånger, men jag fattar inte! Hjärndöd?
Den största drömmen vore att ha en hobby där man är kreativ som sjutton, har kul, och kanske kan tjäna en hacka?


Anledningen till denna panik, denna rastlöshet... är att vi går ner på lågsäsongs-tider på jobbet igen. Härmed har jag inte mer än halvtid, om ens det! (Wiihuu, eller vad ska man säga?^^)
Jag trivs så jäkla bra på coop, men vad gör man om man vill jobba mer?
Igår sökte jag nytt jobb. :O
Som kassabiträde på en restaurang. Ett jobb som innebär 2 timmar i bilen varje dag om jag får det. Och förmodligen sämre lön än jag skulle få av en heltid på Coop...
Jag är fullproppad av blandade känslor, men det är ändå en heltid!
Efter mycket om och men bestämde jag mig i alla fall för att söka, så får vi se sen (om det blir någon intervju eller så) om jag ska börja fundera på riktigt.
Det är mycket som skall vägas in, förutom lön. Det är jobbtider, och det är bensinpengar bland annat.
Ingen idé att börja grubbla för mycket, det tar vi när vi kommer dit, OM vi kommer dit.

---



Jag sitter och myser framför tv:n ikväll. Uppkrupen i favorithörnet på soffan, med levande ljus tända (på vart enda ställe där tissetassarna inte kommer åt), och Snabel kurrandes i mitt knä.
Hade hoppats på en myskväll med sambon, men han hade någon bil som promt var tvungen att bli färdig ikväll. Han kämpar på så gott han kan med sitt företag min karl. Jag är stolt över honom!
Och ingen har väl sagt att det inte går att ha en myskväll ensam, eller hur?
Jag har ju mig själv, tv:n, datan, tissarna, vovven och de levande ljusen ändå. :)

Det har vart en lugn ledig dag.
Imorse joggade jag den "långa" svängen på 5-6 kilometer.
Satsade på att klara hela rundan utan att stanna, men det gick i stöpet!
Fattar inte vad det är med mig, för när jag känner att: "här, nu är jag nog halvvägs...bara den sista biten kvar hem nu", så ger kroppen upp och vill inte alls jogga nå mera.
Idag kämpade jag på längre än jag brukar göra utan att gå, men till sist gick det inte mer...
Gick några minuter, innan jag tog den sista biten hem joggandes.
Tiden blev 35 minuter och 56 sekunder...lite sämre än förra gången, men ändå godkänt.
Önskar bara jag kunde hålla i hela vägen, även om det är hemåt jag är på väg...då skulle jag vara helnöjd!
Fattar inte varför det är så mycket jobbigare att springa hemåt än bort?
Jag klarade ju en mil när det bara var bort jag skulle, och nu klarar jag inte ens 6 kilometer åt båda håll!?
Men men, det kommer så småningom...man lär sig nog jogga hemåt också ska ni se! :)

Vid 12-tiden hämtade jag syster för att åka till stan och inhandla lite nödvändigheter.
Det blev dyrare och mer än jag tänkt, som vanligt...
Men nu har jag: Kattsand, kattmat, hundgodis, schampoo, tandkräm, rengöringsmedel och toapapper så det räcker ett bra tag framöver.
Tråkigt, men nödvändigt, att lägga pengar på såna saker. Fast det är ändå bättre att handla mycket när man väl handlar, så slipper det bli så ofta! :)
Smartskal!

En ovanlig sak hände idag också! Något som inte hänt mer än en enda gång förut...
Jag tonade håret på syster!!! :O
Märks att vi inte är direkt lika jag och hon, då jag färgat och tonat, och haft olika hårfärger ett X antal gånger, och hon ingen...
Förutom den där gången, som inte ens räknas...då jag tonade hennes hår med hårfärg jag fått på min praktikplats i typ...kan det ha varit åttonde klass? Den där gången då den tilltänkta mörkbruna färgen, blev nästan inte alls synlig, men ändå någon existerande lila (?) färg... "/ Oooooops! ^^

Den här gången gick det bättre, och färgen blev den det skulle vara!
Min syster är nu mer brunett, med blänkande vackert svall! :)

Hoppas syster tycker det blev lika fint som jag gör! :)

Lagat mat har jag också haft både tid och ork till idag! Det blir mer sällan nu, än det var ofta förr, tyvärr! "/
Vanligt vis, nu för tiden, blir min "nyttiga" middag något som går snabbt. En avocado och en tallrik fil, eller en fullkornsmacka med sallad och gurka. Jag skyller den dåliga matlagningen på heldagar av jobb, och att jag hellre använder tiden efter jobb till träning, än att laga bra smalmat. Inge vidare...men vad ska man göra när tiden aldrig verkar räcka till?
Tre grytor, en stekpanna och en plåt i ugnen på samma gång blev dagens resultat. Ris åt sambon, mathavre och en zucchini-röra på zucchini, cremé fraiche och kryddor åt mig...och så kyckling och currysås åt oss båda.
Kanske inte det nyttigaste ändå, men jag valde det nyttigare, och jag lagade verkligen mat...så jag är nöjd! :)

Morgondagen bjuder på träning och doning här hemma. Ska försöka få tummen ur röven och åka iväg till återvinningsstationen med lite papper och kartonger. En nyttodag, så här dagen innan sista dagen jobb innan 16 dagars ledighet.

Över änd ut!













Inga kommentarer: