onsdag 12 augusti 2009

20'th Birthday

Mjehapp, då fick man handla på systemet då! :O
Lite konstigt att helt plötsligt få göra nånting som varit förbjudet i 7299 dagar. Bara så där över en dag!
Kommer vara så jäkla nervös första gången jag ska handla, Trots att jag egentligen fååår. ^^
Hjärnan hänger inte riktigt med i svängarna...!



Efter den 7300 dagen i mitt liv:
- Får jag gå med min syster in på systemet utan att förstöra för henne
- Kan jag handla på systemet om jag skulle vilja
- Lär jag vara Extra noga med gaddarna...20 år, och gratis tandvård är ett minne blott. Uhhhh...*Borsta borsta*
- blir jag utkastad från Ungdomsmottagningen. Nu är det "the real deal" som gäller.


Bara så där! **POFFFF**
Välkommen till vuxenvärlden Naannii! Höhö. ^^
----
Hade en bra födelsedag igår. Lite stressig å så, men ändå riktigt riktigt bra.
För första gången fixade jag kalas "själv", alltså hemma hos oss, och inte hos mamma som alla andra år. Ensam om att fixa allt var jag ju inte såklart, för då hade jag aldrig fixat det!
Tack Malan, lindi och syster för hjälpen med bakning och doning! You made my day! :D



Släkt och familj kom över på smörgåstårta och fika. Kabooom, och hela 18 pers (och tre kattungar) trängdes i mitt lilla vardagsrum...Fick panik ett tag över hur vi skulle få plats allihop, och om maten skulle räcka! :O
Men det gick galant... finns det hjärterum finns det stjärterum vetni.^^ Och smörgåstårta finns det kvar än idag. :)
Kul att så många kom, även om jag har lite dålig samvete över att jag knappt hann prata med någon "ordentligt". Det är svårt att hinna prata med alla, när man samtidigt håller kalas, märkte jag. Förstår inte hur mamma klarat det så bra i alla år, TRE gånger om året dessutom (vi är ju tre systrar). Hon måste vara en superkvinna min mami. <3 id="BLOGGER_PHOTO_ID_5369185790827799202" style="DISPLAY: block; MARGIN: 0px auto 10px; WIDTH: 240px; CURSOR: hand; HEIGHT: 320px; TEXT-ALIGN: center" alt="" src="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiNE_x6S6NL_TsDO-6EnZ8SxlSPanCQnjriIskpu9G6g_844VrZh9ITJJLX6XKEzJBAc7Au1RKpZOsFOQM8tDw1CKun2aAkQHWRstxOGRRLlW3l2O7hDsJZyJTjf51fFE1muceHwY7xcA/s320/CIMG4392.JPG" border="0">
Sis tar en paus och myser med tissetatt.

Hjälper mig med smörgåstårta
Resultatet. :)
Tårta
Släkten Och presenterna sen!
Pengar, lotter, blommor, en grillhandske, "Tjejernas grillbok", presentkort på 500kr på Intersport, en jätte fin skål, lite godis, grillpenslar, en jätte söt prydnadstomte, en sport-pedometer (med stegräknare, tidvisare, avklarad distans, kaloriräknare, stoppur...och överfallslarm), en liten urgullig skruvdragare...hmm, och en kylväska full med picknickmat och två kylklampar!
Tack tack tack! :)
Jag lovar att allt kommer användas flitigt!
---
Min 20-de födelsedag utifrån mitt försök till viktnedgång:
Troligtvis lyckades jag ha den nyttigaste födelsedagen någonsin igår.
Jag åt onyttigheter, självklart. Men inte i närheten av vad jag annars gör på kalas.
Allt som allt blev det två bitar smörgåstårta, en liten bit av farmor-tårtan (ett måste), en bit smalare chokladtårta, två singoallakakor...och 3 mariannegodisar.
Dåligt, I know...Men jag är så jävla STOLT över mig själv för det!
En födelsedag utan både total mätthet och en kväll som slutar med magknip för hela slanten.
Även om ingen annan ser min duktighet, så gör jag det...och igår lyckades jag verkligen dra ner på onyttigheterna (jämfört med hur det brukar vara) oerhört mycket!
Nyss fyllda 20 år, och jag kan mer eller mindre påstå att jag är i den bästa formen jag någonsin varit! Smalare, nöjdare med min kropp...lättare än på 5-6 år!
Mitt 20 år i livet ska bli det hälsosammaste!
Det tummar vi på! :)
---
Har varit ute och testat den nya stegräknaren nu på morgonkvisten. Verkar riktigt bra, och går inte lika lätt som den förra att nollställa heller. Yeeey, nu kanske jag slipper bli sur på att mina gångna steg försvinner hela tiden. :)
Morgonpromenad på 3043 steg, och 30 minuter i shapeups'en.
Tar en joggingtur till kvällen! :)

Receptet på smalare chokladkakan.
Inte bra, men bättre...

3 ägg
2 dl strösocker
1 dl kakao
1 dl vetemjöl
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
250 g kesella lätt 1%

Topping:
100 g mörk choklad
2 äggulor
2 äggvitor
1 dl strösocker

-Sätt ungnen på 200 grader. Smörj en form.
-Vispa ägg och socker pösigt.
-Blanda samman kakao, vetemjöl, salt, vaniljsocker och bakpulver.
- Rör ner mjölblandningen och kesellan växelvis i äggblandningen.
- Rör till en jämn smet
- Häll i kakformen och grädda 20-25 minuter. Låt kallna.

-Bryt sönder chokladen i en skål och ställ i vattenbad. Låt smälta.
- Rör ner äggulorna
- Vispa äggvitorna styva och tillsätt sockret lite i taget. Vispa till styv maräng.
- Vänd ner den smälta chokladen i marängen, och fördela på kakan.

Tack ska jag ha...

Nu får jag snart främmande, sen ska jag till systemet och handla lite inför helgen! ^^

2 kommentarer:

Asplövspuls sa...

nähädu, ungdomsmottagningen får du allt pallra dig till ända tills du blir 23 ;)
så är det i alla fall för oss i stockholmsområdet. Tyvärr blirj ag 24 snart och får alltså inte längre gå dit. synd, för jag älskar UM!

Anonym sa...

Hej Sanna!!

Tack för trevligt kalajs och supergod smörgåstårta,kladdkaka o tårta. Sköt om dig!

Kramis Stina o Pappsen