söndag 3 maj 2009

Nostalgiskt flötar jag en underbar helg

Åhoj, vilken skön helg jag haft!
Umgåtts med min kära sambo massor.
Vilat, gjort road-trips, grillat och fixat vår lilla plätt på baksidan huset.

Varit ute och huppiguppat på bortglömda grusvägar, upptäckt gamla halvrötna stugor och gårdar. Sett älg tre dagar i rad, vilket är väldigt ovanligt nu för tiden, trots att man bor som man gör... som de flesta utifrån skulle säga: "Mitt ute i ingenstans".
Kollat lite närmare på vindkraftverk, en oooerhört spännande resa (eller kanske inte), varit en sväng till svärfar och bytt däck på hans bil, tagit en tur till Ludvika och Rusta för att köpa en spalje till vår fina uteplats, och jaaa... ätit, ätit och hmm....ätit! (?)
Grillat tre dagar på rad och flötat både hamburgare och Pizza idag.
Fy tusan vad illa det låter när man väl skriver ner det...men ja, det var ju gott för stunden i alla fall. Ibland måste jag få vara gamla tjockis-naannii. Lat, fet och flööötig! :)


Pappa berättade om en plats med en historia. Spännande. Självklart intressant att besöka.
Fäbod Anders gravplats. Kanske är berättelsen om hans öde att bli begravd i en gammal kolbotten pga. lata människor som inte "orkade" gå de sista kilometrarna upp till kyrkogården sann, kanske är den inte.
Jag blir helt till mig av sådana gamla historier. Varför vet jag inte. Jag bara blir det.
Historien lever ännu kvar, så också Fäbod Anders grav mitt i de natursköna Säfsenskogarna.
En sliten skylt visar vägen, en utsliten färglös plastblomma ditsatt av andra berättelse-freak och en dikt visar platsen.

Utmärkt Naannii-helg!
Nu börjar en ny vecka full med träning och kämparglöd!

2 kommentarer:

Emma sa...

vart ligger den platsen? jag blir så nyfiken.

Anonym sa...

Besök gärna platsen igen. Vindfällena är bortsågade och nya blommor finns i en ny vas. Hoppas att han blir glad !