måndag 29 november 2010

Det är så logiskt

Pang!
Sa det, sen hamnade jag i ännu en sån där "musikperiod" i livet som jag brukar ha lite då och då.
Musik överallt, alltid och jämt och ständigt.
Är det inte här hemma, i bilen, hos någon annan,
så är det textrader som skuttar ur munnen lite varstans.
På jobbet, i butiken, på lagret...
lite smått så där, när jag tror att ingen lyssnar.
Ibland kan jag tillochmed komma på mig själv sitta och tänka melodier och sånger i hjärnan.
Vad som helst för musik nästan,
jag är nog vad man kallar en "allyssnare".
Men som alltid, under de här musiktokiga perioderna, är det några speciella låtar som fastnar mer än andra, och går varma i hjärnan, i hjärtat, i munnen, i högtalarn.
Just nu har jag en favorit i bilen,
en på fest,
en här hemma i soffhörnet,
en när jag ramlar runt här hemma och försöker få nånting gjort,
och en när jag gör något lite mer ansträngande som jag blir pepp av.

Ofta blir jag beroende av en viss del av texten,
en mening, eller till och med ett enda ord.
Kan sitta och lyssna på samma liten fjuttiga del av en låt flera gånger om,
och nästan aldrig lyssna igenom hela bara för det.
Jag är textfreak också, suger åt mig så mycket jag bara än kan,
och lyckas alltid hitta låtar som passar in på precis den humörnivå jag befinner mig på för stunden.
Och om jag inte gör det, så kan jag nästan alltid ändra humöret bara med hjälp av en sång.

Just i denna musikperiod verkar jag lyckas leta på alla gamla dängor,
ni vet de där man har gömt massvis med minnen i?
Det blir som en resa tillbaka i tiden de där få minutrarna noterna dansar kring hjärnan.
På gott och ont, lär jag erkänna.
Har ni någonsin känt tårarna få eget liv enbart på grund av en låt,
utan att först veta varför,
och komma på varför i efterhand?
Det har jag, många många gånger.
Jag kanske inte bara är allyssnare? utan känslokänslig också?

De där sångerna, texterna, noterna...
är periodvis mitt liv.

"It's a quarter after one, I'm a little drunk, and I need you now..."

(full är jag dock inte, även om hela det här inlägget är en hel gnutta flum,
bara en hel del trött i hjärnan)


Godnatt världen!

Inga kommentarer: