onsdag 24 september 2008

Ännu en underbart fin dag har gått. Vart har solen varit hela sommaren?
Morgonpromenaden blev ännu längre än vanligt idag. En riktig skogspromenad, underbart!

Ställde klockan för att komma upp i någolunda tid och för att det ska bli lättare att komma upp imorn när jag ska jobba, så det blev en äkta morgonpromenad. Något som annars brukar bli vid en 12-1 på dagen. Så skönt att komma upp i tid...dagarna blir så mycket längre då.
Efter långpromenad följde städning, diskning och tvättning innan jag åkte upp till mamma för att kolla postlådan: ingenting idag heller. =/
Lekte med Pisa och var onyttig å åt glass å fika ute i solen innan hon åkte tillbaka till Ludvika.

Ibland önskar jag att jag var född smal. Men jag har varit överviktig sen jag föddes...och även om jag hela mitt liv varit mycket aktiv, spelat fotboll och alltid varit i farten så har jag aldrig lyckats gå ned i vikt...
bara upp, upp, upp.
Kanske har jag lyckats hålla mina kilon stillastående under någon period. I nästan 2 år stod vågen still på 85 kilo. Men jag befarar att jag väger mycket mer än det nu. Men exakt hur mycket har jag ingen aning om. Men jag vill veta! fast inte förän kapslarna kommer.
Jag undrar hur livet hade sett ut om jag växt upp med mindre kilon än jag nu har gjort. sluppit att alltid känna mig större än de flesta andra, sluppit de ord jag hört om min vikt och min kropp, sluppit tycka att det är hemskt att stå i "centrum"...skulle jag vara nöjd då?
Tyvärr måste jag nog säga nej.
Nu för tiden verkar folk aldrig vara nöjda. Även de som föds och växer upp smala som vandrande pinnar klagar över sin kropp, och över sin vikt.
vart tusan är världen på väg egentligen?

Tittade runt på internet häromdagen och hittade den här listan på saker man kan göra om man vill gå ned i vikt.

Tips för dig som vill bli av med övervikten
-Gå ned i vikt
-Följ tallriksmodellen
-Rör på dig
-Ät minst fem måltider om dagen
-Ät långsamt
-Belöna dig för dina framsteg
-Ät mindre fett och socker
-Se till att du får i dig tillräckligt med protein
-Experimentera med din nya kost
-Drick mycket
-Sätt upp delmål
-Träningspassen måste inte vara långa
-Kombinera motions- och styrketräning
-Håll dig motiverad

Mycket är bra med den: Jag har börjat följa tallriksmodellen när jag äter nu, rör på mig mycket mer än jag brukade, exprimenterat med min nya kost vet jag inte riktigt...men jag har iaf hittat ny kost, och äter mycket bättre, och på bättre tider nu.
Men, om det nu skulle vara tips om att gå ned i vikt...hur tusan kan man då ha "gå ned i vikt" som en punkt då? och att hålla sig motiverad är väl självklart, men HUR? Det är tyvärr lättare sagt än gjort.

Jag har fått många tips, både från annhöriga och internetsidor om att man ska belöna sig själv för de framsteg man gör...men vad ska jag ge mig själv som belöning?
Mitt första mål, oavsett hur mycket jag än väger nu, är -3 kg.
men när jag når det måste jag ju veta vad jag ska ge mig själv...
Ska klura, få se om jag kommer på någonting jag vill, och har råd att ge mig.

Efter en kort kvällspromenad ska jag nu titta lite mer på tv, sen ska jag gå och lägga mig och läsa. sen blir det natten...mycket tidigare än jag brukar.

Inte för att det har något med min viktnedgång att göra...men jag fick hem låten som pappa så länge velat att jag skulle lyssna på idag. Blev så glad, så den får avsluta dagen...:

Hon är varm, hon är vild
Hon är min, och vacker som få
Hon är sann och nästan för fin, för mig att förstå
När hon ler mot mig sådär
Då fattar jag äntligen hur liten jag är

Hon tar, och hon ger
Utan minsta betänklighet
Och dom svar hon ser så klart är en verklighet
När jag famlar långt från land
Då säger hon -Pappa, kom håll min hand

När hon är vaken
Är hon mer vaken än jag nånsin vart
När hon sover
Hon lyser som en stjärna den mörkaste natt

Ibland när det känns
Som att ingenting spelar nån roll
Och suget att falla igen börjar ta kontroll
Då kommer hon fram och ler sådär
Då fattar jag äntligen vad meningen är

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du gillade låten ! Det finns flera låtar på skivan med riktigt bra texter. Men, man måste lyssna några gånger för att förstå vad bra dom är.

Bra att du sätt upp mål med ditt liv. Tur att du inte är lika knubbig som du var när du var 4 månader...... Ha det bra önskar Papi

Anonym sa...

<3