onsdag 15 juni 2011

Speciellt

Det är något speciellt med att vakna just den här dagen varje år.
Det har det alltid vart!
Det är skolavslutning på bygdens skola!
Skolan jag själv, och alla andra ungar på byn gått i.
Nu sjungs snart "nu går sista visan" i kyrkan,
Liljekonvaljer sitter i varenda bänkrad,
lärarna både pustar ut och gråter en skvätt,
ungarna är ivriga över att Äntligen få använda de där nyinköpta examenskläderna som hängt i garderoben de senaste veckorna, men inte har fått röras.
För 9:orna vankas gymnasiet, men först en sommar som börjar med flera högljudda varv runt byn på en traktorvagn, sen är det avslutningsfesten också.
Sista natten med gänget, innan de flesta flyttar till någon stad för att äntligen få inrikta sig på det de vill!
Sista dagen med gänget, som man gått i skola med i NIO år!
Blandade känslor, men mest lycka.
Lycka över att ha klarat det!

och vädret sen,
över 20+ fast klockan inte är mer än kvart i 8.
De har tur de jäklarna som slutar idag!

önskar så att jag inte skulle ha jobbat,
så jag kunde ha fått se kusinvitamin ta de där första stegen ut från kyrkan! På väg mot gymnasiet! Storfia!
Men det bespar mig väl ett par tårar att inte kunna åka dit tänker jag.
Den där sista visan verkar ha någon konstig effekt på mina tårkanaler. ^^
Får fira henne på eget vis sen. =)


Det känns liksom inte som sommar förän avslutningen vart, även om man är stor nog att inte gå i skolan.
NU ÄR DET SNART RIKTIG SOMMAR HÄR I BYN MED! =D

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättefint skrivet! man blir tårögd och nostalgisk när man minns den där känslan. kram alla som får sommarlov