tisdag 25 november 2008

Överraskad

Jag glömde att det fanns en Onsdag! :O
Gick upp vid 6 för jag trodde att jag skulle behöva jobba hela dagen på bibblan för att kunna få ihop mina 20 timmar den här veckan. Tog en lång promenad, gjorde 100 sit-ups och duschade innan frukost. När jag sedan satt här med min kopp te i handen började jag fundera på exakt hur många timmar jag skulle behöva göra... 10! Fy sjutton!
Räknade om igen för att vara helt säkert, och där tändes lampan!
Jag hade ju glömt bort att räkna med alla timmar jag jobbar imorn! Onsdagen var som bortblåst tills dess.
Svaret blev till slut 1...EN enda liten fjutt-timme! Som jag lika gärna skulle ha kunnat ta nån annan dag.
Men, eftersom jag ändå var uppe bestämde jag mig att jobba den där timmen ändå, vilken till slut ändå blev 2. Så då kan jag sova en timme längre imorn istället.

Positivt överraskad tack vare mitt felräknande har jag varit på härligt humör hela dagen. Denna felräkning gjorde att jag fick tid att göra saker jag annars aldrig skulle ha hunnit. Alla saker på dagens lista blev till slut gjorda. Besiktning bokad, tvätt av jul-gardiner och dukar, mat handlad, matlagning gjord, högen av disk diskad, promenad, träning i källarn, städa undan och så har jag ringt till Nordea (för tredje gången) och frågat vart tusan min internetdosa tagit vägen. Beställde den första gången några dagar efter studenten, dvs. i JUNI! Nu, 5 månader efter har jag fortfarande inte sett röken av nån dosa...Vad sjutton är det här?!

Äntligen äntligen äntligen hade jag både tid och ork att laga mat. Och den nya viktväktar-kokboken som jag lånat av Stina (lämnade tillbaka den gamla och lånade en ny i Söndags när vi svepte förbi på väg hem från Örebro) kom naturligtvis till användning.

Limekyckling och fullkornsris! Underbart gott! så här får ni receptet:


Limekyckling. 4 port. Tid: ca 30 min.

500 g kycklingfilé
1/2-1 lime
2 tsk flytande margarin
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl vatten
2 dl fraiche
1/2 hönsbuljongtärning
1 tsk soja
1 msk honung

Skala limen utan att det vita kommer med. Skär skalen i tunna strimlor. Pressa ur saften. Stek kycklingfiléerna i margarin, ca 5 minuter på varje sida. Salta och peppra.
Lägg filéerna i en tjockbottnad gryta eller panna. Häll över saft och skal från limen. Vispa ihop vatten, fraiche, smulad buljongtärning, soja och honung. Häll blandningen i pannan. Låt koka under lock på svag värme i några minuter.

Det enda jag tyckte inte passade in var limeskalen, blev lite för "stark" limesmak när man fick en sådan strimla i munnen, men det kan man ju skita i att ha i, och bara köra på saften.
Helt klart ett recept värt att testa i alla fall.
----

En lista på svårigheter med att gå ned i vikt (just där jag bor):
- Det finns inget gym eller organiserade tränings-"program"
- Affären har ofta inte sådant som står med i smalmats-recepten
- Det är så långt till närmaste gym, simhall och andra aktiviteter (minst 6 mil enkel resa)
- Inga träningsaktiviteter= inga träningskompisar
M.m.

Visst finns det bra saker också. Att gå i naturen, kunna ha Djin lös, många småvägar osv. Men jag saknar ändå ett ställe att vara inne och träna, förutom mitt eget lilla gymkällarrum förståss.

Dagens mat:
Frukost: kokosyoghurt och musli+ vatten+ en kopp te
Mellanmål: 2 mandarier
Lunch: limekyckling, fullkornsris och sallad
Mellanmål: 1 mandarin
Kvällsmat: kokosyoghurt och musli, en kopp glögg och 1 mandarin

Dagens träning:
1 timme och 50 minuters promenad. 150 situps och 30 minuters träning i källarn.

Uhhh, Illamående börjar smyga sig på. Säg inte att jag också kommer bli dålig nu!!!
Kanske inbillar jag mig bara, hoppas det. Men, det känns fortfarande inge bra! :(
VILL INTE!

Kräksjuka, håll dig ifrån mig!
Jag äter frukt och tränar,
så mig ska du egentligen inte nå!

1 kommentar:

Anonym sa...

haha, jag beställde också en internetdosa förut.. men jag tröttnade på att vänta efter typ 3-4 veckor, sen har jag fått ringa, gå till bankkontor flera gånger innan det äntligen funkade som det skulle! :) skitdåligt, men ja e glad att de funkar nu i alla fall..